Bagaimana Membuat Bercita Rasa Sup Rempah Ayam Kampung

Sup Rempah Ayam Kampung. Sup Ayam Kampung Berempah bagus untuk ibu bersalin dan ibu berpantang. Lebihkan makan bawang putih, bawang putih boleh meningkat pengaliran susu badan dan buang angin dalam badan Sup ini boleh. Resepi sup ayam kampung dan yang kedua adalah resepi sup mamak.

Sup Rempah Ayam Kampung Macam tu lah kalau keadaan agak sibuk, sampai lupa nak masukkan sup ayam kampung ni kat blog. Ini sebenarnya permintaan dari bonda che mat yang teringin nak masak sup ayam kampung dan yang paling peting nak cuba rasa rempah sup dari Batu Pahat yang che mat beli tu hari di Syarikat Ismail Yahya (SYI). SYI memang popular di Batu Pahat, pendek. Mommy dapat menyiapkan Sup Rempah Ayam Kampung dengan 20 ingredients dan 5 caranya. kira-kira seperti ini cara membuatnya.

Ingredients of Sup Rempah Ayam Kampung

  1. Kamu perlu 1 ekor dari ayam kampung, potong sesuai selera.
  2. Siapkanlah 3 siung dari bawang putih, cincang.
  3. Inilah 1 buah dari daun bawang prei, iris tipis.
  4. Kamu perlu 3 cm dari jahe, geprak.
  5. Inilah 4 cm dari kayu manis, cuci.
  6. Kamu perlu 3 buah dari cengkeh, cuci.
  7. Siapkanlah 1/2 sdt dari pala bubuk.
  8. Inilah 2 buah dari serai.
  9. Siapkanlah 2 lembar dari daun salam.
  10. Siapkanlah 3 lembar dari daun jeruk purut.
  11. Inilah 1 sdt dari merica bubuk.
  12. Inilah 1 liter dari air untuk kuah/ secukupnya.
  13. Siapkanlah 1 sdm dari gula pasir.
  14. Kamu perlu 1 buah dari wortel, potong potong setebal 3 mm.
  15. Siapkanlah 2 buah dari kentang, potong kotak setebal1,5 cm.
  16. Kamu perlu 1 tangkai dari seledri, iris 1/2 cm.
  17. Siapkanlah 1 sdt dari garam atau secukupnya.
  18. Inilah dari Sambal (haluskan) :.
  19. Siapkanlah 7 dari cabe rawit.
  20. Inilah 1/4 sdt dari garam.

Lihat juga resep Sop Ayam Seger Rempah seger banget 😅 enak lainnya! rempah rempah masuk dalam sup ini memberi haruman yang enak dan sedap. Sup ayam kampung ini sangat digalakkan untuk untuk wanita berpantang untuk mengembalikan tenaga. Hari ini saya menyediakan Sup Ayam mengikut apa yang disarankan di pek pembungkusan Rempah Sup Adabi. Bukan cara saya menyediakan sup yang biasa yang mana saya akan tumis darat.

Sup Rempah Ayam Kampung cara membuatnya

  1. Potong ayam sesuai selera, bersihkan..
  2. Siapkan panci, tumis bawang putih, bawang prei dengan sedikit minyak goreng hingga harum..
  3. Masukkan ayam, jahe, serai, daun jeruk, salam, kayu manis, cengkeh ke dalamnya..
  4. Tuang air hingga mendidih. Masukkan merica, pala, gula. Kecilkan api, terus rebus hingga ayam matang dan empuk (sekitar 1/2 jam atau lebih)..
  5. Masukkan seledri & garam, koreksi rasa. Matikan. Sajikan hangat didampingi sambal cabe..

Tumis darat ialah saya menumis bawang, halia dan rempah sup terlebih dahulu sebelum dimasukkan ke dalam kuah sup. Angkat dan sup ayam dengan bumbu rempah khas Padang siap untuk disajikan. Walaupun cara membuat sop ayam spesial diatas cukup sederhana tetapi kalau masalah rasa tidak kalah enak dan lezat lho dibandingkan dengan sop ayam pak min atau resep sayur sop dari restauran terkenal lainnya. Sup ayam kampung Pak Min tampil dalam bentuk sederhana, hanya berupa potongan ayam dan kuah kaldunya yang dit aburi dengan daun seledri dan bawang merah goreng, tanpa potongan sa yuran di dalamnya. Sepertinya Pak Min benar-benar in gin menonjolkan lembutnya cita rasa ay am kampung dalam kua h sup yang gurih tanpa ha rus 'terganggu ' de n gan rasa sayura n sepe rti kentang atau wortel.

Bagaimana Membuat Bercita Rasa Sup Rempah Ayam Kampung Bagaimana Membuat Bercita Rasa Sup Rempah Ayam Kampung Reviewed by enchONE on October 26, 2020 Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.